الجمعة، نوفمبر 03، 2006

صمت الخرفان

لما نلاقى ان 80% من اغنياء العالم بدأو من تحت الصفر بسبعه تمنية كيلو على الاقل ونلاقى ان اكتر من 90% من الشباب على مستوى الوطن العربى قمة هدفه انه يبقى غنى بغض النظر عن إزاى وليه – حسب الإحصائيات المعتدة من مركز الاحصاء الدولى 2007- يبقى أكيد فيه حاجه غلط.


 طيب تعالى نشوف واحد من الـ 80% دول. واحد فى دولة ما مش لاقى ياكل، ولاد الحلال قدرو انهم يعلمه السواقه وشغلوه على تاكسى.


الراجل دا بعد اول اسبوع شغل ليه على التاكس بدأ يفكر إزاى يبقى صاحب تاكسى،بدأ فى توفير أجرته بقدر الامكان لمدة سنتين ودور على كل معارفه انهم يسلفوه الجزء اللى فاضل على مقدم تاكسى بالقسط.



وبعد سنيتن ونص بقى صاحب تاكسى، وفضل يفكر إزاى يبقى عنده موقف لحسابه ويكون عنده 5 عربيات تاكسى. جاب واحد يشتغل على التاكسى بتاعه وهوا اشتغل على تاكسى تانى وفضل على الحال ده 3 سنين، وبقى عنده 6 عربيات تاكسى. فمن شحات لواحد صاحب 6 عربيات تاكسى أخذ فى التفكير والتنفيذ والتعب 5 سنين ونص.



 وقف على كده ؟! لأ إزاى فى خلال سنة ونص كمان بقى عنده 16عربيه تاكسى بيشتغلو لحسابه، وبعد 6 سنين اشترك فى شراء طياره وبعد 4 سنين بقى واحد من اكبر اصحاب شركات الطيران .



كل ده فى وقت آد آيه؟؟ تقريبا 17 سنة من تحت الصفر  لواحد من اغنى اغنياء العالم.



 صباح الفل على الناس اللى مش بتتكلم وبتشتغل بجد، صباح الناس اللى الناس كانوا بيقال عليهم خرفان فى الحياة ، اللى بصمتهم قدروا يكون علامات فى الحياة.



 مشكلة الراجل ده زى مشكله ناس كتير بدأو بنفس الطريق، ان المشكلة مش فى الفلوس المشكلة فى الدماغ.



كتير قوى اختارو طريق الكلام، كلام الجدعان. وفى ناس اختارت الصمت، صمت الخرفان لكن فى النهاية اللى بيقدر يحسم الخلاف بين الصمت والكلام هوا اللى بيبان.

هناك تعليق واحد:

SaudiDDS يقول...

الفلوس حلوة..مش بطالة يعني
ممكن يكون عندك دماغ و تطلع فلوس و حابب يكون عندك اكثر
و طلعها بالطريقة اللي تريحك.و اتحمل نتيجة الطريقة اللي تختارها

الموود اليوم ((مادي)) شوية..معليش