الجمعة، يناير 26، 2007

ممكن؟


كتير بحلم بحاجات كتير وفى الآخر أقول ممكن ؟
وانا صغير كان نفسى يكون ليا اصحاب فى العمارة كلها، وكبرت شوية وقولت نفسى يكون ليا اصحاب فى شارعنا كله، وكبرت تانى وقولت نفسى يكونوا فى مصر كلها، وكبرت تانى - كنت فاضى قوى زمان، عمال آكبر - وقولت نفسى يكون ليا اصحاب من كل الدول العربية.
نتجمع كل سنة فى بلد شكل، ننزل كلنا عند واحد من اصحابى فى البلد دى، يعرفنا على البلد وعلى عادتها وتقاليدها وناسها، وكتير تخيلت انهم كلهم فى مصر ونزلو عندى.
هفرجهم على آيه الأول؟ الهرم ولا النيل ولا الأوبرا ولا القاهرة بالليل ولا القلعة ولا حوارى الغورية والازهر ولا اوريهم المتحف الاسلامى ولا أوديهم المتحف المصرى ولا متحف محمد على ولا ولا ولا ولا ....................
بس إزاى هدارى زحمة الشوارع ، إزاى هدارى ووشوش الناس الطيبة اللى إتحفر فيها نقوش التعب واليأس ، إزاى هدارى منظر الأوتوبيسات اللى ينطبق عليها المثل ( لو تجرى جرى الوحوش الاتوبيس ما تلحاقوش )، هدارى إزاى منظر القهاوى اللى اتملت من خريجى الجامعات المؤسسين لشركة عطيل! ، هدارى إزاى منظر العيش اللى على الأرض والأحذية اللى فى البتارين.
قولت طالما انا هكون فخور وأنا بفرجهم على آثار ومعالم بلدى مش هخجل وأنا بقول لهم على مشاكل بلدى، بالعكس هكون فخور إنى بشارك ولو بدور صغير فى تغيير المشاكل اللى فى بلدى، مش بالكلام ولكن بالفعل، وهبقى فى قمة الفخر لما يجيى الدور تانى على مصر وأوريهم اللى إتغير فيها.
ياترى فى يوم هيتحقق حلم من احلامى ويكون ليا اصدقاء من كل الوطن العربى ، والحلم التانى إن يجيى الدور على مصر فى الزيارة واكون فخور بيها وقدرت أحل ولو جزء من مشاكلها؟ ممكن ؟!

إرسال تعليق