الجمعة، أبريل 06، 2007

يوم اليتيم

النهاردة يوم مميز جداً. النهاردة اول جمعة فى شهر ابريل، يوم اليتيم.
فى ناس بتروح دار الايتام يوم فى السنة وفى الغالب النهاردة، وفى ناس بتروح كل ما ظروفها تسمح، وفى ناس ما شافتش اساسا دار ايتام قبل كده.
انا كنت واحد من الناس دول لحد سنتين فاتو. وكنت بقول انا نفسى طبعا بس فين؟ اصل بعيد! اى كلام وخلاص، مجرد حجه انى ما اعملش لإنى ببساطه مش عارف.
فى رمضان اللى قبل اللى فات اختى جت قالتلنا ان فى دار ايتام قريبه مننا، وانها راحت هيا وجوزها وقعدوا هناك شوية. انا فرحت جدا انى اخيرا هبطل اقول اعذار وهقدر اشارك فعلا.روحت دار رشدى للأيتام وأد آيه انبهرت بالمكان ونظافته وراعيته للبنات الأيتام. ومن ساعتها وانا تقريبا بروح كل ما ظروفى تسمح اقعد معاهم شوية وأعمل اللى اقدر عليه.
النهاردة فى الاحتفال بيوم اليتيم، وأحنا بنلعب جت صباع المحشى ( فاطمة ) وسألتنى سؤال غريب.ليه بنشوف الناس مرة واحده ومش بنشوفها تانى ؟ وشاورت على ناس اول مرة تشوفهم، وكأنها متأكده انها آخر مرة هتشوفهم فيها.
قولتلها مش عارف!! تعالى نروح نسألهم. أخدتها لواحد من اللى شاورت عليه، وهى سألته: عمو عمو انت هتيجى هنا تانى؟ قالها طبعا هاجى هنا تانى! قالتله طيب احلف انك هتيجى هنا تانى! قالها والله هاجى هنا تانى وهاجى كتير كمان.
قالتله طيب انت ليه ما جيتش قبل كده؟ قالها انا ماكنتش اعرف انكو هنا اصلا، بس خلاص انا عرفت وهاجى كتير. ولو ماجتش اعملى فيا اللى انتى عايزاه.
قالتلو عمو لو ماجتش تانى هتبقى زينا ومش هتلاقى حد يجيلك يلعب معاك.
الولد تنح من الجملة وصياغتها وانا كمان بقيت مش عارف اقولها آيه. والولد قالها طيييييييب تعالى بقى لما نشوف ان كنت جاى ولا لأ. وشالها ولعب معاها وانا بصيت له انى مستغرب من اللى قالتله و هوا كمان بص بإستغراب بس بقى ما يقدرش ما يجيش تانى.

اللى فى النص انطونيو من اسبانيا جه يشارك فى اليوم



اتمنى من ان الولد ده يروح الدار تانى ويعلب معاهم تانى ومايبقاش علاقته بالدار مجرد مشاركه فى يوم اليتيم وبس، لأن السنة كلها يوم اليتيم.

هناك 5 تعليقات:

غير معرف يقول...

على فكرة بأى انا بجد غيرانا
لانى عمرى ما زورت دار ايتام وفعلا فعلا نفسى
ومن غير حجج وحاجات من دى انا ماقدرتش اروح قبل كده لظروف قوييية
وبجدبجد بعيدا عن العمل الخيرى
الموضوع بالنسبالى حلم انى اقدر اخلى طفل يضحك
مش عارفة اشكرك على الصور الجميلة دى ولا ازعل على التحنيس ده

ساعه الغروب يقول...

انا للاسف السنه دى مش عرفت اتواجد معاهم

بس ان شاء الله
هنظم يوم كدا مع اصحابى وحتى لو مش قدروا
انا ان شاء الله لازم اكون معاهم


انا مواظبه على دار معينه بقالى بتاع 7 سنين بروحها
على فكره الاولاد بجد بيتعلقواجامد بالناس اللى بتروحلهم

وبلاقيهم فاكرين اسامى ناس كانت معانا
انا نفسى مش فاكراهم
مع ان ذاكرتى كويسه اوى والحمد لله

بجد الاولاد دول مش محتاجين اى حاجه غير انك تكون معاهم

وبيقدرو لك دا دايما

ومش بيحبوا يحسوا انهم صعبانين على حد

لذلك بحاول اتعامل معاهم عادى جد ابس من غير ما اجرحهم

بجد حلو اوى منك انك تفكر اللى مش راح واللى لسه مش بيروح دار ايتام
انه يحاول بجديه انه يعمل لهم اى حاجه

على فكره للى لسه مش راح بجد

فى راحه غريبه بتسيطر على الواحد لما يكون مع الاولاد دول

بتحس شعور غريب بانك قدمت لهم ولو كلمه بسيطه تقدر تسعدهم بيها

بجد شكرا ليك

:)

khaled يقول...

بجد الاطفال دول ربنا معاهم
يارب تحفظهم
شكرا يعايش انك رحت
اقل حاجه اقدر اقدمها ان اشكركم

ADMIN يقول...

انا حاسس بنفس احساسك علشان انا جربت اروح ازور اخواتى فى الملاجى كام مرة كدا بس مكنتش مرتبط بيوم بجد عيال زى العسل ويحبوا قوى الى يسال عليهم ونصيحة للى مرحش ملجا اياتم قبل كدا ميفوتش الفرصة خاصة فى دار الموحدين للايتام بطوسن او اى دار تانية

بلال حســــنى يقول...

هالو يا واد
يا بختك حلو اوى ال انت عاملته
فكر ازاه ممكن تساعدهم من مدونتك
انا عارف انك ممكن لو قعدت على فكرة هتعملها كويس
ازاه ممكن تنطم زيارات او مساعدات بسيطه من المدونين للايتام