الجمعة، مايو 25، 2007

أكيد فى مصر

كالعادة وبكل سعادة سألت ناس عن الحل، وقالو نظريات جامدة جداً..
* الفلوس :-
ما هو انا لو معايا فلوس كتير ماكنش هيبقى فى مشاكل، اشترى فيلا كبيرة واقعد فيها انا وعيلتى، وافتح شركة اروح اقعد فيها تلات اربع ساعات بالكتير فى اليوم، وأروح اقعد مع عيلتى ، وأولادى وأستمتع بحياتى، وهتيجى منين المشاكل وانا معايا فلوس. لو سايق عربيتى وحد فكر يسحب الرخصة هجيبها بفلوسى، لو روحت اى مكان هبقى محترم فيه غصب عن عين التخين بفلوسى. هبقى مطمئن من بكرة ومش خايف من اللى ممكن يحصل فيه علشان هكون مسنود من فلوسى.
* السُلطة :-
يا عم انا لو ظابط شرطة او عضو مجلس شعب، آيه هيخلينى اقلق من اى حاجه ولا يبقى عندى مشاكل من اى نوع. اعمل اللى انا عايزة فى الوقت اللى انا عايزة من غير ما اعمل حساب لحد او لأى حاجه ممكن تعكر عليا الحياة.
* صَنعة ( حرفة يدوية ) :-
لما يبقى فى إيدى صنعة فى البلد دى كانت ظبطت الحياة معايا كويس جدا، وحياتى اتروقت على الآخر. واللى اشاور عليها اتجوزها. دكتورة، مهندسة ، مدرسة. انا راجل صنايعيى قد الدنيا واللى معاها قرش بيسوى قرش.
* لاعب كرة قدم :-
كلمة السر للنجاح فى العصر ده هو انك تبقى لاعب كورة، يا سلام كده وانت لاعيب فى الاهلى ولا الزمالك، ولا احسن باشا فى البلد، فلوس وشهرة وسلطة ونغنغه. ماحدش يقولك رايح فين ولا جاى منين ولا بتعمل آيه. حاجه فل.
* الهجرة :-
خلاص مافيش فايدة فى البلد دى، الهجرة هى الحاجه الوحيدة اللى ممكن تنقذنى من اللى انا شايفه فى البلد دى، يا استاذ اللى هعمله هنا فى سنة هعمله هناك فى يوم، وعايش بإحترام مع ناس محترمين، لا بتهان ولا حد بيبصلى فى لقمة عيشى. وكل واحد بياخد حقه هناك.
* المشاريع الناجحة :-
شوف اللى ماشى فى البلد اليومين دول كام مشروع ما بيخسروش ( سنترال ، سوبر ماركت ، تاكسى او ميكروباص ، إنترنت كافية ، محل آكل او فرن ) اى حاجه من دول ما يتخسرش أبدا . هفتح مشروع من دول والحياة تبقى ظباطه.
------------------------------------------------
لما تلاقى الناس كده من حواليك
وتسمع كلامهم والحسرة تملى قلبك وعنيك
وتبص للهرم والكرنك وكل قصر
ابتسم وقول يبقى انا اكيد اكيد فى مصر

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

بصرف النظر عن الطريقة الى اتقالت بيها الحلول دى اعتقد ان الحل مش خارج عنها ولا انت رأيك ايه؟؟

غير معرف يقول...

وعلى فكرة يعنى مالها مصر اجدع بلد فى الدنيا
ولا انت رايك ايه؟